Sokan kérik tőlem a régi képek szépia árnyalatú nyomtatását, vagy színes képek átalakítását szépia árnyalatúvá.
Két kérdésem szokott ilyenkor lenni:
- Elősegíti e a szépiázás a kép hangulati hatását?
- Tudja e a megrendelő pontosan, mi az a szépia?
Szépia hatású színezést régi fotók javítása utáni nyomtatáskor szoktam használni, hogy a kort is idézze a színárnyalat. A hatvanas évektől készült fotóknál inkább ajánlom a szürkeárnyalatos kidolgozást. A korábbi időkben szinte alap volt a különböző színárnyalatú, de monokróm kép, köszönhetően az alkalmazott fotográfiai technikáknak.
Az 1920-30-as években a brómezüst alapú fotópapírokat utólagos kémiai eljárásnak vetették alá, ami átalakította az összes ezüstöt szulfiddá. Ez egyrészt tartósabbá tette a papírképeket, másrészt szép, meleg vörösesbarna árnyalatúvá változtatta az eredetileg szürkeárnyalatos képet.
a „szegény ember szépiája”
Ezt a színezési technikát ma már digitális úton oldhatjuk meg. Vannak olyan fényképezőgépek, amelyeken beállítható effektusok közül választhatunk már a felvétel készítésének pillanatában (szürkeárnyalatos/szürkeárnyalatos magas kontraszttal/szépia).
duotone, tritone, quadtone
Képkidolgozó szoftverekkel létre tudunk hozni ennél kifinomultabb utólagos szépiázást, amit a duotone/tritone/quadtone színezési metódusnak hívnak, attól függően, hogy hány egyedi színből áll össze a végeredmény. Ennek lényege, hogy a kép különböző tónusértékei más-más színnel jelennek meg. Az egészen sötét tónusok például feketével, a középárnyalatok vörösesbarnával és a világosabb tónusok pedig mondjuk naranccsal. Ilyen portrékon a pupilla például fekete, nem vörösesbarna, mint a régi kémiai, vagy az egyszerűbb automatizált digitális effektusoknál.
Külön jó ebben a technikában, hogy az úgynevezett „görbékkel” pontosan beállítható mindegyik színre, hogy melyik tónustartományban hasson.
Mivel ugyanaz a színes nyomat máshogy néz ki különböző színhőmérsékletű megvilágító fényekben (napfény, izzólámpa, fénycső, led izzó). Mielőtt egy sorozat szépia tónusú képet nyomtatnék, három etalon színvariációt felpróbálok a falra az adott világításban, és a legszimpatikusabb árnyalatot fogom alkalmazni.
A szépia szín pontos meghatározása:
RGB színekkel leírva: 112/66/20,
CMYK színekkel pedig: 0,41,82,56
Így néz ki, mint a jobb oldali négyzet, amennyiben kalibrált, színhelyes monitoron nézzük:
(A gyakorlat azonban sok esetben eltér ettől, a zöldes tónustól a barnán át a vöröses árnyalatig mindet a „szépia fiókba” rakhatjuk.)