Milyen fényképezőgépet vegyek?
Szinte mindegy! A jó gép nem tereli el a figyelmet a komponálásról és azt csinálja amit szeretnénk. Az, hogy "a jó fotó tűéles és árnyalatgazdag", marhaság, de legalábbis vitatható.
Ne dőlj be a marketingszövegeknek! Azok a kereskedelmet hivatottak előmozdítani, nem a fotósok érdekeit. De tényleg. A kamera nem számít.
Milyen veszélyek leselkednek Digitális fotóinkra?
- memóriakártya meghibásodás
- merevlemez meghibásodás
- áramszünet/villámcsapás
- Fizikai sérülések (mechanikus, tűz, víz)
- lopás, elvesztés
- véletlen törlés
- szoftverhiba
Megelőzési tanácsok:
Memóriakártya meghibásodás:
Ha nem szeretnénk kéthetes nyaralásunk összes fotóját elveszíteni, ne vásároljunk gyanúsan olcsó memóriakártyákat a piacon. Vannak már olyan fényképezőgépek, amikbe két kártyát lehet tenni, és a második kártyára készülnek a másolati példányok. Hacsak nem filmezünk sokat a fényképezőgéppel, vigyünk magunkkal inkább több kisebb kapacitású memóriakártyát, mint egyetlen gigantikusat, ha egy kártya meghibásodik, a többi épségben maradhat. (Kivéve persze, ha az összes kártyát tartalmazó tokot egyszerre pottyantjuk a tengerbe.)
Léteznek számítógépes programok, amikkel sérült kártyánkról visszanyerhetjük az épségben maradt fotóinkat. Merevlemez meghibásodás:
Itt is célszerű a megbízható márkákat előnyben részesíteni, egy a számítógépünkben nap mint nap órákat pörgő merevlemezt célszerű három évenként lecserélni. Léteznek merevlemez tükröző megoldások (RAID) amivel két merevlemez egymás tükörképeként viselkedik, (ilyen megoldásokat használnak a szerverekben például).
A mozgó alkatrészekből álló merevlemezek nem szeretik, ha írás/olvasás közben mozgatjuk, (rugdossuk!) a gépet.
A laptopokban használatos merevlemezek ilyen szempontból jobban bírják a strapát, a korszerű SSD-meghajtók pedig nem tartalmaznak mozgó alkatrészt sem, tehát megbízhatóbbak.
Hogyan szkenneljek?
Fényképeink digitalizálása a legtöbb esetben szkenner (lapolvasó) segítségével történik. Összeírtam, hogy mik azok az alapvető dolgok, amitől a lehető legjobb lesz a szkennelés eredménye. Remélem a cikk végére "kitisztul a kép"!
A fotórestaurálás kiindulási alapja a megfelelő felbontású, képtömörítés nélküli digitális képfájl. Ezt a képfájlt a szkennerhez kapott, vagy letölthető ingyenes, vagy fizetős program fogja nekünk előállítani.
A szkennelő programban három dolog beállítása fontos:
1. Felbontás
Ezt az értékszámot a kívánt végleges képméret határozza meg. Ha egy képről ugyanakkora restaurált képet szeretnénk, akkor a 300dpi értéket állítsuk be. Ha nagyítást szeretnénk, akkor dupla méretnél 600dpi-t ennél nagyobb méretű nagyításnál 1200, 2400 dpi-t állítsunk be. Mi az a dpi?
A szkennerünk "natív" felbontásánál nagyobb értéket ne állítsunk be, mert az csak szoftveres marketingügyeskedés!
2. Fájlformátum
A képfájl ne legyen .jpg, vagy .png kierjesztésű, mert a fájl ugyan kisebb lesz, de a tömörítési metódus miatt restaurálásra alkalmatlan.
Válasszuk a tömörítés mentes .TIF formátumot.
3. Színmélység
Válasszuk a színes fotó, vagy 24 bit color beállítást akkor is, ha szürkeárnyalatos az eredeti fénykép. Ilyenkor lehetővé válik egyszerű szoftveres módon az elszíneződések, pacák, pecsétek, színes firkák szűrőzése. Csak akkor válasszuk a szürkeányalatos beállítást, ha a képünkön nincs színes hiba. Ilyenkor választhatjuk a 16 bit mélységű szürkeárnyalatos módot.
Szkennelés
Ellenőrizzük, hogy a szkenner üvege tiszta-e? Ha szükséges, hagyományos ablaktisztítóval és papírtörlővel tisztítsuk meg. A papírképeket is érdemes portalanítani.
Ha van törésvonal, vagy szakadás a fényképen, úgy helyezzük ne a fényképet, hogy a pásztázó fény irányával negegyezzen a törésvonal. Ennek eredményeként a fényképen lévő domborulat sokkal kevésbé fog látszani. Ha több irányban is vannak gyűrődések a restaurálandó képen, több szkennelés szükséges. A két (vagy több) képből szoftveresen választom ki a megfelelő részeket.
Fontos, hogy a szkenner előnézeti képén (preview) jelöljük ki a "gumikerettel" a kép határait, ne szkenneljük be az egész A4-es felületet, ha kisebb
a kép annál! Nagyon nagy fájlméretet eredményezhet.
Ha a régi fénykép nem tökéletesen sík (általában nem), akkor a lehajtott fedőlapra tegyünk valamilyen nehezéket, de ne vigyük túlzásba. Egy könyv, vagy egy csomag fénymásolópapír megteszi.
Fájlok küldése
A fájlok küldéséről ITT OLVASHAT
Szépia színezés
Sokan kérik tőlem a régi képek szépia árnyalatú nyomtatását, vagy színes képek átalakítását szépia árnyalatúvá.
Két kérdésem szokott ilyenkor lenni:
- Elősegíti e a szépiázás a kép hangulati hatását?
- Tudja e a megrendelő pontosan, mi az a szépia?
Szépia hatású színezést régi fotók javítása utáni nyomtatáskor szoktam használni, hogy a kort is idézze a színárnyalat. A hatvanas évektől készült fotóknál inkább ajánlom a szürkeárnyalatos kidolgozást. A korábbi időkben szinte alap volt a különböző színárnyalatú, de monokróm kép, köszönhetően az alkalmazott fotográfiai technikáknak.
Az 1920-30-as években a brómezüst alapú fotópapírokat utólagos kémiai eljárásnak vetették alá, ami átalakította az összes ezüstöt szulfiddá. Ez egyrészt tartósabbá tette a papírképeket, másrészt szép, meleg vörösesbarna árnyalatúvá változtatta az eredetileg szürkeárnyalatos képet.
a "szegény ember szépiája"
Ezt a színezési technikát ma már digitális úton oldhatjuk meg. Vannak olyan fényképezőgépek, amelyeken beállítható effektusok közül választhatunk már a felvétel készítésének pillanatában (szürkeárnyalatos/szürkeárnyalatos magas kontraszttal/szépia).
duotone, tritone, quadtone
Képkidolgozó szoftverekkel létre tudunk hozni ennél kifinomultabb utólagos szépiázást, amit a duotone/tritone/quadtone színezési metódusnak hívnak, attól függően, hogy hány egyedi színből áll össze a végeredmény. Ennek lényege, hogy a kép különböző tónusértékei más-más színnel jelennek meg. Az egészen sötét tónusok például feketével, a középárnyalatok vörösesbarnával és a világosabb tónusok pedig mondjuk naranccsal. Ilyen portrékon a pupilla például fekete, nem vörösesbarna, mint a régi kémiai, vagy az egyszerűbb automatizált digitális effektusoknál.
Külön jó ebben a technikában, hogy az úgynevezett "görbékkel" pontosan beállítható mindegyik színre, hogy melyik tónustartományban hasson.
Spinner 360 filmek szkennelése és panorámanyomtatás
Új szolgáltatás! Vállaljuk a Lomography Spinner 360° körpanoráma-fényképezőgépekkel készített filmek előhívását, szkennelését és panorámanyomtatását is!
A kamera a perforációk közötti részre is exponál, a szkennelés a film szélétől széléig történik.
(fotók: Váczi Kristóf www.lomography.hu)
Legyen lakása dísze egy keretezett, vagy kasírozott panorámakép!
Nincs panorámás fényképezőgépe? A részletképek utólag szoftveresen összeilleszthetőek! (akár papírképekről is) Panorámaképek nyomtatása 60 cm szélességig: 2000 Ft. Hosszabb képek nyomtatási ára a mérettől függ.
Panorámaképek összeállítása (digitális fotók szoftveres összeolvasztása) 1000 Ft
Tipp:
A panorámaképeket lehetőleg állványról körbeforgatva készítse. Használjon manuális expozíciós beállítást. Jó, ha van az állványfejen vízszintjelző. Ha nincs állványa akkor kicsit nagyobb átfedésekkel dolgozva készítse el a felvételeket. A mai szoftverekkel nagyon jó eredménnyel lehet a szeleteket összerakni.

Készítsen ugyanarról a tájról panoráma felvételeket különböző évszakokban és helyezze el őket a falon egymás alatt!
Függőleges géptartással elkészítettem a három részképet:
![]() |
![]() |
![]() |
A kép szoftveres "összeolvasztása" után már csak egy kis színkorrekció volt hátra:
