Fotórestaurátor

fényképek új fényben

A fotózás lépcsőfokai

Kezedbe véve vadonatúj kamerádat, kirándulásokra indulsz azzal a céllal, hogy megörökíteni, alkotni fogsz.

Szembesülsz a technikai kérdésekkel: blende, zársebesség, vakumódok, zoom, képtömörítési metódus, autofókusz, manuális beállítások, fehéregyensúly stb. Gondosan olvasd át a géped leírását, olvass technikai fórumokat a neten és gyakorolj sokat! Váljon rutinná a gépkezelés!

Témakeresés: általában vagy szép, vagy extrém csúnya (deviáns) dolgokat fotózunk. Szépek a virágok, állatok, emberi testek, a táj (főleg a városlakó számára). "Furcsákat keresünk" Bizserget az "ezt most elkaptam" érzés.

VirágMenetközben kiderül: egy dolog a gépkezelés, de sok függ a fénytől (természetes/mester-
séges, irányított-szórt, derített) annak irányától (oldal-ellenfény, napállás).

A kamera sem mindegy, hogy hol van! Egy gomba alulnézetből, vagy egy madár röpte felülről bizony kibillent a mindennapos nézőpontból. Persze a perspektíva módosítható a gyújtótávolsággal is – szűkítheti, tágíthatja a teret. A kicsi tárgyak felnagyítása (makro) vagy a gigantikusak átértékelése egy satelitfotóval szintén megmozgathatják a fantáziát.

Vannak szimmetriára és vannak asszimetriára beállított emberek, van amikor az üres tér, vagy a "kimozdítás" komoly hangulati erőt tolmácsolhat. Meglátni a ritmust, a teret, a mozgás dinamikáját, az arányokat, játszani a színekkel vagy azok hiányával, a tónusokkal, az oldalarányok adta feszültséggel vagy kiegyensúlyozottsággal.

MáSKéNT látás. Nap mint nap elmész egy pad mellett, és egyszercsak valaki ezt a PAD-ot és környezetét "egy kattintással" megtölti hangulatokkal. Egy jó fotón "átjön" az első szerelmes csók, az ifjú pár esküvő utáni pózolása, az idős embernek és kutyájának őszi napfürdőzése is. És a pad már nem ugyanaz, mint régen.

Kényszeres fényképezők. Vettek egy kamerát, van barátjuk/barátnőjük, odaállítják a Stonhendge/Lánchíd elé és kattintanak. Bizonyítékuk van arról hogy ott voltak. Megállították az időt. Ők nem olvassák ezeket a sorokat. Tudnak mindent a fotózásról (mindenkinél jobban) és általában "sikerülnek" a képeik. Ha nem, akkor a gépre fogják :)

A fotográfus megörökíti és tolmácsolja a harmóniát (vagy ellentétét, érzelmi alapbeállítottsága szerint). Nem rendez. Alkalmazkodik. Sugall. Ad.

A jó "eseményfotográfust" egyéni látásmódja, technikai megoldásai egyedivé teszik. Képei láttán a témából és a gondolatiság üzenetéből, a technikai megoldásokból összetéveszthetetlenül be tudjuk őt azonosítani.

Az "érzelemfotográfus" gondolataihoz keres képi megoldásokat, kreatívan alkalmazva a digitális manipulációs lehetőségeket is. új dimenziókat nyit, sejtelmes képi világában bármi lehetséges, amit láttatni akar. Legtöbbször más művészeti ágból érkezik.

 

Copyright © Roskó István fényképész – Minden jog fenntartva!